Slopade avklädda kvinnor i reklam – säljer dubbelt
En fälg- och däckfirma i Stockholms län har vid flertalet tillfällen dragit till sig uppmärksamhet för sin reklam, bestående av lättklädda kvinnor, för att sälja sina produkter. Reklamombudsmannen, RO, har fått ta emot flera anmälningar mot bolaget i frågan, skriver Dagens Media.
Men sedan två år tillbaka har företaget backat och gjort helt om i sin marknadsföring:
– Förut hade vi en lättklädd (kvinna) i baddräkt i ett eldhav på vår förstasida, men vi har ändrat oss helt och vi säljer dubbelt så bra, säger företagets ägare till Dagens Media.
bakgrund
Reklamombudsmannen
Wikipedia (sv)
Reklamombudsmannen är en stiftelse som arbetar för hög etik i reklam och marknadskommunikation. Till Reklamombudsmannen kan alla vända sig med klagomål på reklam och företag och organisationer ges möjlighet till vägledning i marknadsetiska frågor. Reklamombudsmannen finansieras av marknadens aktörer genom frivilliga avgifter och är en del av näringslivets självregleringssystem. Reklamombudsmannen är inte en statlig myndighet.
Reklamombudsmannen inrättades av näringslivet 2009 och tog över de uppgifter som tidigare sköttes av Marknadsetiska Rådet och Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam, som därmed lagts ned.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen