Hem
Illustrationsbild. (Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Stor frustration” bland småföretag inför ny datalag

Om mindre än två månader träder EU:s nya datalagstiftning GDPR i kraft. Trots att tiden börjar bli knapp har över hälften av Sveriges småföretagare ännu inte satt sig in i vad den nya lagstiftningen innebär. Det framgår av en undersökning från bolaget Visma Spcs, skriver TT.

44 procent uppger i undersökningen att de kollat upp vad förordningen innebär. 13 procent säger sig ha vidtagit åtgärder för att nå upp till de nya kraven.

– Hos småföretagen finns det en stor frustration kring det här, säger intresseorganisationen Företagarnas jurist Karin Berggren.

Om undersökningen

Genomfördes på uppdrag av företaget Visma Spcs via e-post till omkring 18 000 småföretag under perioden 1–21 mars 2018. Sammanlagt svarade 965 företag på frågorna, men den geografiska spridningen av de svarande motsvarar ett statistiskt urval.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen