Toppnyheter

Annika Strandhäll/bild från demonstrationen TT
Svenska reaktioner på polisvåldet

Strandhäll förbannad över tumultet mitt i pandemin

Den tidigare socialdemokratiska ministern Annika Strandhäll (S) säger sig ha förståelse för människors behov av att protestera – men manar till ansvarstagande i en intervju med Expressen.

Strandhäll säger att hon är både ”provocerad och förbannad” efter att onsdagens Black lives matter-demonstration i Stockholm urartat sedan tusentals personer anslutit, i strid med reglerna om max 50 deltagare.

– Det är faktiskt inte okej. Vi pratar om en dödlig smitta där vi alla har ett ansvar att ta i den här situationen.

9 min
Kravallutrustad polis fick gripa in. Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Arrangören: ”Tar avstånd från det som hände efter”

Arrangörerna hade bara tillstånd för en demonstration för 50 personer till stöd för Black lives matter-rörelsen. Men runt 8 000 dök upp på Sergels torg i centrala Stockholm, enligt DN. När demonstrationen upplöstes spreds deltagarna över staden och vid Stockholms slott fick kravallpolis sättas in.

Arrangören Ibi Chune Jogestrand säger att hon själv gick hem när arrangemanget upplöstes.

– Jag tar helt avstånd från det som sedan hände och det en del personer valde att göra efteråt. När polisen bad oss att avsluta så gjorde vi det, säger hon till DN.

Smittskyddsexperten Björn Olsen är mycket kritisk till att demonstrationen över huvud taget arrangerades mitt under coronapandemin.

– Har de hål i huvudet? De förstår väl att 50 personer snabbt blir tusen? De måste ha förstått vad de sätter igång, säger han till Aftonbladet.

Igår 21:49
Läs mer om Svenska reaktioner på polisvåldet
Coronaviruset Smittans effekter
Mark Rutte/Svensk husvagn, arkivfoto. TT
Coronaviruset Smittans effekter

Nederländerna stängt för svenskar: ”Vill inte ha dem”

Svenskar och britter är inte med på listan över utländska medborgare som tillåts åka till Nederländerna när landet öppnar för turister den 15 juni, meddelar premiärminister Mark Rutte.

– Budskapet är att vi inte vill ha dem här för tillfället. Om de kommer hit måste de tillbringa två veckor i karantän, säger Rutte på en presskonferens enligt De Telegraaf.

Sverige är även med på listan över länder dit endast nödvändiga resor rekommenderas.

9 min
Helikopter som släcker bränder. Fredrik Persson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

MSB varnar för bränder – vill inte ha fler kriser

Myndigheten för skydd och beredskap, MSB, uppmanar alla att respektera eldningsförbuden.

– Vi är särskilt angelägna om att det inte inträffar fler stora händelser parallellt med pandemin, säger Svante Werger från MSB.

Bara det senaste dygnet har 31 gräsbränder och 34 skogsbränder rapporterats in till MSB.

– Pandemin och försommarvädret gör att ovanligt många människor tillbringar mycket tid i skog och mark, vilket är bra, men det kan också bli problem när brandrisken är så stor som nu, säger Svante Werger från MSB.

Myndigheten har de senaste dygnen haft tio helikoptrar i beredskap på fyra olika platser och de kommunala räddningstjänsterna har enligt MSB en hög beredskap.

Igår 12:56
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Svenska åtgärderna
Anna Ekström (S). Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Svenska åtgärderna

Ekström: Aldrig ”särskilt nära” att skolorna stängdes

Det var aldrig ”särskilt nära” att regeringen stängde grundskolorna i våras, men det var inget lätt beslut, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) i en intervju med DN. Hon har märkt att det fanns en stor förväntan på att så skulle bli.

– I takt med att beskedet kom och var väl motiverat (...) så uppfattar jag att det är en stor majoritet som tycker att det är bra att vi har hållit skolorna öppna, säger hon och betonar att hon lyssnat på experter och Folkhälsomyndigheten.

Sverige är ett av få länder i världen som hållit grundskolorna öppna genom pandemin.

2 tim
Anders Tegnell.  Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analyser: Fel för Stockholm – kan vara rätt för Skåne

Det finns inte något färdigt facit för vilka länder som klarat pandemin bäst. Men Anders Tegnells uttalande om att det finns brister i den svenska coronastrategin väcker frågor, skriver SvD:s Göran Eriksson i en analys.

”Tilliten har varit en central faktor i den svenska mjukare modellen. Men hur påverkas svenskarnas förtroende om myndigheterna själva ifrågasätter sitt vägval, i den största krisen i modern tid”, skriver Eriksson.

I Stockholm har dödstalen varit betydligt högre än i Skåne, något Sydsvenskans Olle Lönnaeus uppmärksammar.

”Tänk om Stefan Löfvens och Anders Tegnells omtalade strategi visar sig vara fel för Stockholm – men rätt för Skåne”.

Lönnaeus tror inte att sanningen är svart-vit, utan att Sverige både gjort vissa saker rätt och andra saker fel. Men att det däremot inte finns någon tvekan om att något har gått fundamentalt snett inom äldreomsorgen i Stockholmsregionen.

Igår 17:53
Anders Tegnell/illustrationsbilder.  TT
undefined

Sommarbeskedet dröjer: ”Hoppas på beslut i veckan”

Det dröjer fortsatt med besked om vilka reserestriktioner som gäller under sommaren. Under dagens presskonferens får statsepidemiolog Anders Tegnell frågan om när besked kan ges.

– Vi äger inte frågan helt och hållet själva. Det är många involverade och det är många som kommer att bli påverkade av ett sådant beslut så det är viktigt att det blir ett bra beslut.

Han säger också att det ”ibland tar längre tid än vad man hoppats” att fatta beslut.

Tidigare har rapporterats att ett besked skulle komma i veckan och det är fortsatt även Tegnells förhoppning.

Igår 13:26
Läs mer om Coronaviruset
Jim Mattis/protester i Los Angeles. TT
Reaktioner på Floyds död

Förre försvarsministern: Trump splittrar folket

USA:s tidigare försvarsminister Jim Mattis går till hård attack mot landets president, enligt amerikanska medier. I ett sällsynt uttalande säger Mattis att Donald Trump är ”den första presidenten under min livstid som inte försöker ena det amerikanska folket” utan tvärtom söker splittring.

Han säger sig vara arg och bestört över hur presidenten hanterat den senaste tidens oroligheter i landet.

Kritiken beskrivs som anmärkningsvärd, särskilt eftersom Mattis hållit en låg profil sedan han lämnade sin post i december 2018 i protest mot Trumps Syrienstrategi.

1 tim
Protester runt om i världen.  TT
undefined

Stökigt på många håll när världen protesterade

I städer över hela världen har människor i dag demonstrerat för att protestera mot rasism och polisvåld i kölvattnet efter amerikanen George Floyds död. Utanför den brittiska premiärministerns bostad i London drabbade demonstranter och polis samman i handgripligheter. Samtidigt visar bilder hur poliser ger sitt stöd till demonstranterna genom att gå ner på knä.

I Rotterdam i Nederländerna fick kravallpolis gripa in sedan en fredlig protest upplösts eftersom den bröt mot reglerna om social distansering under coronapandemin.

I den grekiska huvudstaden Aten kastade demonstranter brandbomber mot USA:s ambassad.

Igår 18:50
Mark Esper. Evan Vucci / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Försvarsministern går emot Trump – vill inte sätta in militären mot protesterna

Den amerikanske försvarsministern Mark Esper motsätter sig att militären sätts in mot människor som demonstrerar runt om i USA, rapporterar Washington Post. Han går därmed emot president Donald Trump som tidigare luftat tanken på att använda militären.

Enligt Esper ska militär bara användas som en absolut sista utväg i en mycket akut eller pressad situation.

– Vi befinner oss inte i en sådan situation just nu, säger Esper.

Igår 15:08
Läs mer om Reaktioner på Floyds död
Coronaviruset Smittan i Sverige
Harriet Wallberg. TT
Coronaviruset Smittan i Sverige

Avhoppade koordinatorn: ”Hade inte något mandat”

Sveriges testkoordinator Harriet Wallberg ville se bredare testning och smittspårning av coronaviruset, men valde i helgen att hoppa av sitt uppdrag.

– Man måste ha ett beslutsmandat för att kunna åstadkomma något. Den rollen hade inte jag, säger hon till DN.

Wallbergs anställning löpte ut den 31 maj, men hon hade uppfattningen att både regeringen och Folkhälsomyndigheten ville att hon skulle fortsätta. Efter att ha gjort en analys av vad hon kunde bidra med valde hon ändå att gå.

2 tim
Anders Tegnell.  Ali Lorestani/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tegnell om självkritiken: ”Intervjun blev vinklad”

Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att hans självkritik angående den svenska coronastrategin inte alls var någon plötslig insikt, så som vissa har tolkat det efter en uppmärksammad intervju som Ekot publicerade i morse.

– Intervjun blev lite vinklad, eller de valde att tolka mina citat så, säger han till TT.

Han menar att han inte mer självkritisk nu än han varit tidigare.

I huvudsak är han nöjd med Sveriges strategi, även om vissa saker hade kunnat göras bättre, säger han till DN.

På myndigheternas dagliga pressträff förtydligade Tegnell att Folkhälsomyndigheten inte anser att Sveriges strategi ska ändras på något drastiskt sätt.

– Det stämmer inte, säger han.

Igår 11:20
Illustrationsbild.  TT
undefined

Tegnell: Äldrevård och tester kunde förbättrats

Sverige hade inför coronakrisen kunnat ha bättre förberedelser på äldreboenden och snabbare utökat testkapaciteten, menar statsepidemiolog Anders Tegnell.

Tegnell fick under dagens pressträff en fråga om hur den svenska strategin hade kunnat vara annorlunda om man vetat det man vet i dag. Frågan ställdes mot bakgrund av en uppmärksammad SR-intervju – där han uttryckte självkritik.

– Vi är inte hela vägen framme, det finns mycket vi inte vet effekten av.

Huruvida det var rätt beslut att stänga gymnasieskolorna har inte utvärderats än. Det kan ha haft en liten effekt, säger Tegnell.

Igår 13:06
Läs mer om Coronaviruset
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

2 tim
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Hybrid Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
Igår 04:00
Läs igenom avtalet mycket noggrant innan du slår till på en leasingbil.  Shutterstock
Ägande

Privatleasingens fallgropar – så undviker du dem

Noll mil på mätaren, nybilsdoft i kupén och glänsande lack utan repor. Detta utan att (åtminstone nödvändigtvis) behöva lägga någon svidande kontantinsats. Klart att leasing lockar.

Privatleasingen ökar stadigt i Sverige, och för många kan konceptet vara en riktigt bra idé, inte minst då man i viss mån slipper det ansvar som det innebär att äga en bil. Men det finns även en rad fallgropar som man åtminstone bör vara medveten om innan man väljer privatleasing.

Den kanske viktigaste detaljen handlar om körsträckan. Att betala lite mer för några extra mil per år kan kännas dumt initialt, men det är ändå en vettig idé. Ett leasingavtal löper i regel över tre till fem år, och att man får ändrade körvanor under en så lång tidsperiod är förstås fullt rimligt. Kanske byter du jobb? Kanske flyttar du?

En annan viktig aspekt är att mycket kan hända med ens ekonomi under en leasingperiod. Att säga upp avtalet är ofta svårt, Ibland helt omöjligt, och att sitta med en fast månadskostnad för ett fordon som man inte kan sälja kan bli problematiskt.
Carl-Erik Stjernvall som är teknisk expert på konsumentorganisationen Riksförbundet M manar i en artikel i tidningen Mitt i till försiktighet innan man slår till.

– Titta på hur tillvaron och din privatekonomi kan förändras de närmaste tre åren. I värsta fall, klarar du ekonomiskt att vara bunden vid avtalet?

Vissa leasingavtal tillåter att man överlåter fordonet, men det är lättare sagt än gjort att hitta en person som är intresserad av att ta över en leasingbil. Inte sällan får man räkna med att bjuda på leasingavgiften i ett kvartal till ett halvår.

Ett annat sätt är att försöka bryta avtalet i förväg. De bilhandlare som går med på det tar då ut en straffavgift, skriver sajten Mest Motor.

En leasingbil är inte din bil längre efter några år, något som kan vara lätt att glömma bort i vardagen. Men tänk på att en besiktning kommer att genomföras vid återlämnandet, och i det läget ska bilen vara ”i normalt skick”.

Håll koll på vad som står i återlämningsavtalet. Expressen skriver att man till exempel ofta förväntas tvätta bilen både in- och utvändigt regelbundet samt laga eventuella stenskott .

Andra viktiga aspekter att fundera kring innan man väljer att privatleasa är ansvarsfrågan vid ett eventuellt fel på bilen, samt att du ofta förväntas betala samma belopp varje månad även om bilen blir obrukbar till följd av ett fel.

2 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande
Coronaviruset Forskningsframsteg
Vårdpersonal i Kina. Mark Schiefelbein / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Forskningsframsteg

Första patientstudien klar – sämre resultat än väntat

Den första patientstudien med ett coronavaccin har granskats och publicerats. Men glädjetjuten uteblir – för resultaten är sämre än vad många hoppats, rapporterar TT.

– Det tristaste är att nivån av neutraliserande antikroppar är ganska låga, säger professorn och vaccinforskaren Matti Sällberg.

Majoriteten av deltagarna i studien utvecklade visserligen antikroppar. Det är dock skillnad mellan att ha antikroppar som bara klarar av att binda till viruset och neutraliserande antikroppar, då de sistnämnda även förstör virusets funktion.

2 tim
Hydroxiklorokintabletter. Rafiq Maqbool / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ny studie: Malariamedicin varken verksam eller farlig

Malariamedicinen hydroxiklorokin tycks inte förhindra att personer som utsätts för det nya coronaviruset ska bli sjuka i covid-19. Det visar en ny studie som flera medier rapporterar om.

Enligt studien var medicinen inte mer effektiv än placebopreparat. Men medicinen hade heller inte några allvarliga bieffekter.

Medicinen som bland annat har förespråkats av Donald Trump har väckt hård debatt. En tidigare studie visade att den rent av kunde vara farlig, men den studien har senare visat sig ha flera brister.

– Jag tror inte att någon sida, varken de som säger att medicinen fungerar eller de som säger att den är farlig, har rätt, säger David Boulware, en av forskarna bakom nya studien.

Igår 19:55
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Ekonomiska effekterna
LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Ekonomiska effekterna

LO: Kapitalägarna måste betala tillbaka efter krisen

Staten väntas pumpa ut nära 350 miljarder kronor i coronakrisen, varav en stor del går till företagsägare. Det enda rimliga är därför att kräva en motprestation i form av höjda skatter på kapitalinkomster och förmögenheter i framtiden, skriver LO-ekonomerna i en ny rapport enligt TT.

LO menar också att träffsäkerheten i stödpaketen inte är optimal, exempelvis får en Ica-handlare skattebetalarnas pengar direkt ner i fickan utan att ha drabbats av krisen. Ett sätt att förbättra träffsäkerheten vore att staten tar en ägarandel i de bolag som tar emot stöden.

"Detta har ännu inte brukats i denna kris men bör övervägas vid eventuella framtida åtgärder", skriver LO-ekonomerna.

1 tim
Paul Kleiven / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Bärplockare från Thailand får inte komma till Sverige

Thailändska bärplockar stoppas av landets regering från att resa till Sverige på grund av smittspridningen. Därmed riskerar det svenska jordbruket gå miste om tusentals säsongsarbetare i sommar. Det rapporterar TT och DN.

– Det är ett kritiskt skede just nu, säger Ulf Hagner, vd på bär- och syltföretaget Blåtand till TT.

En rad stora bär- och grossistföretag i Sverige har skrivit till den thailändska ambassaden för att få till en omprövning av beslutet.

Igår 18:55
Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Gotlands företagare väntar på coronabesked: ”Jobbigt”

Regeringens och Folkhälsomyndighetens beslut om huruvida svenskarna måste hålla sig hemma eller inte i sommar blir helt avgörande för Gotlands företagare, skriver TT.

Årligen omsätter besöksnäringen på Gotland 4,4 miljarder kronor där 75 procent av omsättningen sker i juni-augusti. Utan turismen väntar en växande arbetslöshet och flera företag kan gå i konkurs.

– Vi vill ha ett besked om vad det blir för sommar på Gotland. Den här väntan är jättejobbig, framför allt för våra sommarjobbare som inte vet om de kommer få jobba eller inte, säger Björn Wallenström, vd för Gotlands Cykeluthyrning.

Igår 18:54
Läs mer om Coronaviruset