Större förlust än väntat för Spotify
Spotifys intäkter ökade med 13 procent i det andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet landade på minus 167 miljoner euro, motsvarande 1,7 miljarder kronor. Det var långt sämre än analytikernas förhandstips.
Spotify uppger att resultatet tyngdes av sociala avgifter kopplade till den starka kursutvecklingen för aktien i år. Dessutom minskade annonsintäkterna med 21 procent till följd av covid-19.
Antalet aktiva användare per månad ökade till 299 miljoner, vilket kan jämföras med 286 miljoner under föregående kvartal. På årsbasis uppgår användartillväxten till 29 procent.
Spotify räknar med att användarantalet kommer att växa till 312–317 miljoner under det tredje kvartalet, och fortsätta upp till 328–348 miljoner under Q4. Samtidigt guidar bolaget för fortsatta rörelseförluster året ut.
Aktien backar 2–3 procent i förhandeln på rapporten.
Andra kvartalet
Omsättning: 1 889 mln euro
2019: 1 667 mln euro
Justerat resultat per aktie: –1,91 euro
Väntat (Infront): –0,35 euro
2019: –0,46 euro
Rörelseresultat: –167 mln euro
Väntat (Infront): –64,3 mln euro
2019: –3 mln euro