Studie avslöjar – stick ut och passa in för Berghain
Den mytomspunna technoklubben Berghain i Berlin är ökänd för hur svårt det är att bli insläppt som besökare. En ny studie i den prestigefyllda tidskriften Journal of Marketing har försökt avkoda urvalsprocessen.
Forskarna genomförde 38 djupintervjuer, bland annat med de som står vid dörren, klubbägare och gäster, för att förstå kriterierna. Underrepresenterade demografiska faktorer var viktiga: exempelvis etnicitet, ålder och sexualitet som hjälper till att bygga en ”kosmopolitisk” och ”mångfaldig” skara, enligt forskarna.
– De som väljer gäster bedömer i vilken utsträckning människor ”passar in”, men paradoxalt nog också om de ”sticker ut”, säger Tim Hill, lektor i marknadsföring vid University of Bath’s School of Management, till Euronews.
bakgrund
Berghain
Wikipedia (en)
Berghain (German: [ˈbɛʁkhaɪn]) is a nightclub in Berlin, Germany. It is named after its location near the border between Kreuzberg and Friedrichshain, and is a short walk from Berlin Ostbahnhof main line railway station. Founded in 2004 by friends Norbert Thormann and Michael Teufele, it has since become one of the world's most famous clubs and has been called the "world capital of techno".
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen