Hem
Pojkar tenderar att missgynnas när betygen ska sättas i matematik, skriver forskare och studenter på SvD debatt. (JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Studie: Betygen snedvrids och missgynnar pojkar

Betygssättningen snedvrids när elever och lärare känner varandra väl vilket tenderar att missgynna pojkar, skriver en forskare och två ekonomistudenter på SvD:s debattsida.

De tre har nyligen kommit ut med en forskningsrapport där de jämfört avgångsbetyg i årskurs 9 i matematik med ett diagnostiskt prov i matematik som görs i början av gymnasiets årskurs 1.

De fann att pojkar som gör det diagnostiska provet i genomsnitt får fler poäng än flickor men samtidigt har sämre betyg i grundskolan. Uppskattningsvis får ungefär var tredje pojke får ett för lågt betyg i matematik, menar de.

”Frågan är därför om betygsättningen snedvrids och inte enbart utgår från kunskapsmålen när lärare och elev känner varandra väl? Av allt att döma är svaret ja.” skriver de i SvD:s debattartikel.

Om debattörerna

Björn Tyrefors docent och forskare vid IFN
Petter Berg studerande, nationalekonomi vid Stockholms Universitet
Ola Palmgren studerande, nationalekonomi vid Stockholms Universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen