Studie: Betygen snedvrids och missgynnar pojkar
Betygssättningen snedvrids när elever och lärare känner varandra väl vilket tenderar att missgynna pojkar, skriver en forskare och två ekonomistudenter på SvD:s debattsida.
De tre har nyligen kommit ut med en forskningsrapport där de jämfört avgångsbetyg i årskurs 9 i matematik med ett diagnostiskt prov i matematik som görs i början av gymnasiets årskurs 1.
De fann att pojkar som gör det diagnostiska provet i genomsnitt får fler poäng än flickor men samtidigt har sämre betyg i grundskolan. Uppskattningsvis får ungefär var tredje pojke får ett för lågt betyg i matematik, menar de.
”Frågan är därför om betygsättningen snedvrids och inte enbart utgår från kunskapsmålen när lärare och elev känner varandra väl? Av allt att döma är svaret ja.” skriver de i SvD:s debattartikel.
Om debattörerna
Björn Tyrefors docent och forskare vid IFN
Petter Berg studerande, nationalekonomi vid Stockholms Universitet
Ola Palmgren studerande, nationalekonomi vid Stockholms Universitet