Studie: Fördelar med amning är överdrivna
Att amning ger långsiktiga hälsoeffekter hos barn kan vara överdrivet, enligt en amerikansk studie där forskarna jämfört syskon som matats på olika sätt under spädbarnsåldern. När man jämförde barnen vid 4–14 års ålder på elva olika områden, som vikt, beteende, intelligens och hur de klarat sig i skolan, var det inga större skillnader i resultaten mellan de barn som matats med flaska och de som ammats.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen