Studie: Läskdrickare åldras lika fort som rökare
Att dricka läsk kan vara lika skadligt för kroppens förtida åldrande som rökning. Det visar en studie från University of San Francisco, där man tittat på sambandet mellan läskkonsumtion och cellåldrande. Sockersötade drycker misstänks inverka på de så kallade telomererna som sitter ytterst på våra kromosomer och skyddar vårt DNA. Forskarna fann att en person som sätter i sig en vanlig halvliters läskflaska per dag under en längre tid riskerar skynda på cellernas åldrande med hela 4,6 år. Det skulle vara samma skadlighet som man tidigare funnit hos rökare.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen