Hem
Barn i Sydkorea använder VR-glasögonen Oculus Rift, 2014. (Ahn Young-joon / TT / NTB Scanpix)

Studie: VR kan påverka barns syn och balans

Virtual Reality-glasögon kan påverka syn- och balanssinnet hos unga. Det menar forskare vid universitetet i Leeds, skriver The Guardian. Enligt forskarna behöver dagens teknik utvecklas.

Forskarna har samarbetat med brittiska VR-företag och studien är en av de första i sitt slag, skriver tidningen.

I studien fick 20 barn i åldrarna 8 till 12 spela under 20 minuter, varpå deras förmåga att uppfatta sin omgivning mättes. Ingen större synpåverkan upptäcktes, men i två fall fick barnen tillfälligt svårt att bedöma avstånd. Ett barn uppvisade också ”kraftigt försämrad” balans efter att ha avslutat VR-spelet.

– Vetenskapligt underlag för säkert användande är viktigt om vi vill försäkra oss om att barnen ska kunna dra fördel av alla spännande möjligheter som VR innebär, säger Faisal Mushtaq som lett studien.

bakgrund
 
Virtual reality
Wikipedia (en)
Virtual reality (VR) is a computer technology that uses virtual reality headsets, sometimes in combination with physical spaces or multi-projected environments, to generate realistic images, sounds and other sensations that simulate a user's physical presence in a virtual or imaginary environment. A person using virtual reality equipment is able to "look around" the artificial world, and with high quality VR move around in it and interact with virtual features or items. The effect is commonly created by VR headsets consisting of head-mounted goggles with a screen in front of the eyes, but can also through specially designed spaces with multiple large screens. VR systems that include transmission of vibrations and other sensations to the user through a game controller or other devices are known as haptic systems. This tactile information is generally known as force feedback in medical, video gaming and military training applications. Virtual reality also refers to remote communication environments which provide a virtual presence of users with through telepresence and telexistence or the use of a virtual artifact (VA). The immersive environment can be similar to the real world in order to create a lifelike experience grounded in reality or sci-fi. Augmented reality systems may also be considered a form of VR that layers virtual information over a live camera feed into a headset, or through a smartphone or tablet device.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen