”Svårt att skapa våldsamma spel med kriget utanför”
Innan Ryssland invaderade Ukraina var den ukrainska spelstudion GSC bara månader från att släppa ett av årets mest efterlängtade tv-spel. Nu försöker studion göra vad de kan för att bli klara med ”Stalker 2” samtidigt som de medarbetare som är kvar i Kyiv springer mellan kontoret och bombskydden.
– Det är inte lätt att skriva våldsamma uppdrag när det är krig utanför ditt fönster, säger utvecklaren Dariia Tsepkova i en videodagbok.
En av utvecklarna, Oleksander Levtjenko, är uppvuxen i Mariupol. Han berättar att han inte kunnat få någon kontakt med sina föräldrar sedan krigets början.
– Det är en obeskrivligt hemsk känsla, att inte veta om de du älskar är vid liv, säger han.
Vissa av utvecklarna använder fritiden till att volontärarbeta, andra har gått med i armén. I videon poserar utvecklaren Maksym Hnatkov i uniform och bärandes på ett vapen.
– Jag kommer att återvända till spelet efter vår seger, säger han.
