Hem
Kyiv, 21 mars. (Rodrigo Abd / AP)

”Svårt att skapa våldsamma spel med kriget utanför”

Innan Ryssland invaderade Ukraina var den ukrainska spelstudion GSC bara månader från att släppa ett av årets mest efterlängtade tv-spel. Nu försöker studion göra vad de kan för att bli klara med ”Stalker 2” samtidigt som de medarbetare som är kvar i Kyiv springer mellan kontoret och bombskydden.

– Det är inte lätt att skriva våldsamma uppdrag när det är krig utanför ditt fönster, säger utvecklaren Dariia Tsepkova i en videodagbok.

En av utvecklarna, Oleksander Levtjenko, är uppvuxen i Mariupol. Han berättar att han inte kunnat få någon kontakt med sina föräldrar sedan krigets början.

– Det är en obeskrivligt hemsk känsla, att inte veta om de du älskar är vid liv, säger han.

Vissa av utvecklarna använder fritiden till att volontärarbeta, andra har gått med i armén. I videon poserar utvecklaren Maksym Hnatkov i uniform och bärandes på ett vapen.

– Jag kommer att återvända till spelet efter vår seger, säger han.

Videodagboken från Kyiv
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen