Hem
Martin Ahlquist, redaktionschef och tf ansvarig utgivare för SvD. (TT)

SvD: Rimligt att M backar från annons med vår artikel

SvD:s redaktionschef Martin Ahlquist tycker att det är en ”rimlig åtgärd” att Moderaterna backat från ett initiativ där tidningens artikel blev politiskt slagträ.

Det var i går som Aftonbladet avslöjade att M köpt en annons som dök upp vid Google-sökning på förintelseöverlevaren Hédi Fried. Annonsen innehöll en länk till en SvD-artikel om Ulf Kristerssons möte med Fried från 2019 med rubriken “Hédi Fried: Han bröt ej löftet”, en rubrik som ändrades flera gånger.

Problemet, påpekar Ahlquist, är att det inte var så SvD:s rubrik såg ut i sitt original. ”Hédi Fried bekräftar Kristerssons bild av SD-löfte” var rubriken i tidningen och redaktionens Google-rubrik löd ”Ulf Kristersson nekar till brutet löfte mot Hédi Fried”.

”Spelar det någon roll? Är inte innebörden densamma? Jo, det spelar roll för det ger utan tvekan intrycket att det är Svenska Dagbladet som är avsändare.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen