Hem
Illustrationsbild. Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN

Svensk reklam full av stereotyper

Svensk reklam präglas av stereotyper, rapporterar flera medier och hänvisar till en ny undersökning av Mediekompaniet.

Undersökningen ”Rättvisaren 2020” visar bland annat att 50-plussare är kraftigt underrepresenterade i annonser, de utgör 38 procent av svenska folket men bara 10 procent av personer i reklam.

Kvinnor är överrepresenterade i annonserna, 58 procent jämfört med 42 procent män, men kvinnorna framställs ofta som glada och syns ofta i köket där de pysslar eller lagar mat.

– Jag trodde att vi kommit längre, säger Ricki Rebecka Petrini kommunikationschef på Mediekompaniet.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons