Hem
Illustrationsbild. (Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Svensk reklam full av stereotyper

Svensk reklam präglas av stereotyper, rapporterar flera medier och hänvisar till en ny undersökning av Mediekompaniet.

Undersökningen ”Rättvisaren 2020” visar bland annat att 50-plussare är kraftigt underrepresenterade i annonser, de utgör 38 procent av svenska folket men bara 10 procent av personer i reklam.

Kvinnor är överrepresenterade i annonserna, 58 procent jämfört med 42 procent män, men kvinnorna framställs ofta som glada och syns ofta i köket där de pysslar eller lagar mat.

– Jag trodde att vi kommit längre, säger Ricki Rebecka Petrini kommunikationschef på Mediekompaniet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen