Svensk uppstickare ger Tindermodellen en match
Internet har transformerat våra liv i grunden, till och med de mest intima delarna av livet. Nätdejtingindustrin föddes i mitten av 1990-talet och omsätter i dag miljardbelopp. Tinder med över 340 miljoner nedladdningar sticker ut ur mängden, skriver DI Digital. Men sedan ett drygt år finns en svensk utmanare som vill ge Tinder en match.
Svenska Relate marknadsför sig som ett alternativ till den ytliga Tinderkulturen. På Tinder tar användarna ställning till en bild, ett namn och ibland en kort presentation. Relate bygger i stället på en värderingsmetodik. Användarna får besvara frågor om sina värderingar och appen matchar sedan ihop personer som delar samma värderingar. Affärsmodellen är ändå densamma.
Dejtingsajternas affärsmodeller kallas freemium, förklarar SvD i en artikelserie om kärleksekonomin. Freemium innebär att du får tillgång till basfunktionen gratis, men måste betala för olika premiumtillägg.
Enligt mediesociologen Jonas Andersson Schwartz är betalningsviljan större nu än tidigare. Framgångssagor som Spotify och Storytel har banat vägen. Vid lansering satsar företagen på att maximera antalet användare och det är investerarna som står för pengarna.
– När konsumenterna blir vana vid att använda appen börjar det kosta pengar, säger Jonas Andersson Schwartz till DN.
Tinder ägs av Match Group som grundades 1995. Koncernen äger i dag fler än 45 dejtingsajter, enligt SvD. 95 procent av Match Groups intäkter kommer direkt från användarna, bara fem procent är annonsintäkter.
När kärleken står på spel är steget från freemium till premium inte långt.