Hem
(Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Svenska tekniken ska rädda både industrin och klimatet

När Sverige nyligen kunde visa upp det första fossilfria stålet blev det en världsnyhet, som bland annat skildrades i Forbes. Tidningen skriver att det är en ”milstolpe” på väg mot en klimatsmart industri.

Stålindustrin är en av världens största klimatbovar med cirka 8 procent av de globala koldioxidutsläppen, enligt en rapport från konsultbolaget Mckinsey, skriver SvD. I Sverige som har en betydande stålindustri är motsvarande siffra hela 12 procent, enligt Naturvårdsverket. Samtidigt kommer den globala efterfrågan på stål att öka med en tredjedel till 2050, enligt International Energy Agency, IEA.


Det första fossilfria stålet har kommit till genom ett samarbete mellan SSAB, LKAB och Vattenfall. Tekniken bakom kallas HYBRIT, en förkortning av Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology. HYBRIT är också namnet på det joint-venture som de tre statliga bolagen skapat för att sjösätta den revolutionerande teknologin. I korthet innebär tekniken att man använder vätgas i stället för kol och koks för att reducera järnmalm, det vill säga tar bort syret ur järnmalmen för att tillverka det starka stålet.

2026 räknar den svenska treklövern med att tillverka det fossilfria stålet i industriell skala. AB Volvo har redan bestämt sig för att tillverka sina lastbilar i fossilfritt stål och en prototyp väntas rulla ut från fabriken senare i år.

Det fossilfria stålet kommer att bli 20–30 procent dyrare än det konventionella, skriver SvD. Men om utsläppsrätterna blir dyrare utjämnas prisskillnaden. För närvarande är det emellertid inte prisbilden som bekymrar branschen. SSAB:s vd Martin Lindqvist menar att det fossilfria stålet är en premiumprodukt, som många är beredda att betala för.

– För oss är frågan snarare i vilken takt vi kommer att hinna producera. Intresset är större än tillgången.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen