SVT-ilska mot KD-kampanj: Han snyltar på ”Agenda”
”Rätt agenda i Bryssel. Rösta på Lars Adaktusson”. Så lyder en av Kristdemokraternas affischer för att få före detta SVT-journalisten Lars Adaktusson vald till Europaparlamentet. Men kampanjen anspelar på ett av SVT:s tyngsta varumärken, samhällsprogrammet ”Agenda” (som Adaktusson ledde under flera år), anser tv-bolaget.
– Jag tycker det är tråkigt. Adaktusson är en otroligt kompetent person. Han borde klara sig utan att snylta på vårt varumärke, säger Eva Landahl, ansvarig utgivare för ”Agenda”, till Expressen.
Men Adaktusson tar det hela med ro.
– Du tänker så! Agenda är ju ett otroligt vanligt ord i dessa dagar. Dessutom är det ju andra personer som är förknippade med programmet ”Agenda” i dag. Jag slutade där 2005.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen