Hem
Årjäng Gränshandeln (Tommy Pedersen/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Systembolaget förlorar miljarder på norskt bortfall

Eftersom den norska gränsen till Sverige varit stängd har norrmän inte kunnat handla på Systembolaget vid den norska gränsen. 2019 stod försäljningen från Norge för 6 procent av den totala omsättningen, enligt en tidigare undersökning av Capstan, rapporterar norska E24.

Men så har inte fallet varit under pandemin, uppger Systembolagets presskontakt Charlotte Näsström Morén. Systembolaget kommenterar inte hur försäljningen har förändrats i varje enskild butik, men är medveten om att det finns ett kundtapp under tiden som norska gränsen varit stängd.

En av de drabbade är butikschef Alexander Johansson på Systembolaget i Strömstad:

– Sedan gränserna stängdes den 16 mars förra året har vi upplevt en stor kundförlust.

Trots minskade intäkter från Norge fördubblade Systembolaget sitt resultat under pandemin.


Fotnot: Artikeln hade tidigare ett felaktigt citat av Systembolagets presskontakt. Detta har nu rättats och vi beklagar misstaget.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis hela sommaren

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis populära systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger Sveriges bästa bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Omnis läsare erbjuds nu att läsa Omni Ekonomi gratis över hela sommaren (två månader, värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen