Hem
(Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Systembolagets försäljning ökade – mindre supande

Systembolaget ökade sin försäljning med 15 procent under det andra kvartalet. Totalt såldes 160 miljoner liter alkoholhaltig dryck, rapporterar TT.

Men anledningen är inte att svenskarna har börjat dricka mer, under de svåra månaderna som gått, utan att de gör det hemma i stället för på krogen. Alkoholkonsumtionen har till och med minskat under pandemin, visar en undersökning som Systembolaget beställt av Norstat som SVT rapporterar om.

– Det är fler som minskar sin konsumtion än som ökar den, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskningsfrågor på Systembolaget, till SVT.

Monopolet plockade hem ett resultat på 169 miljoner kronor, vilket kan jämföras med fjolårets andra kvartal då de gick med 5 miljoner i förlust.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen