Hem
ToppnyheterSenaste nytt
Bli medlem

Chokladrecept

Utrikes

Ät choklad till frukost och få bättre minne

Att regelbundet äta choklad förbättrar minnet och det abstrakta tänkandet. Detta enligt en studie som forskare vid Syracuse University i New York har utfört.

27 juli 2018, 13.58
Personer som regelbundet fick i sig choklad presterade bättre än de andra.

Ekonomi

Överutbud av choklad ger problem för Lindt

Den schweiziska chokladtillverkaren Lindt & Sprüngli har fått problem. I sin delårsrapport konstaterar man att det finns ett överutbud av choklad på den europeiska marknaden. Dessutom har schweizarna i allt större utsträckning valt att importera sina sötsaker, i stället för att köpa dem på hemmaplan. Det skriver ekonomisajten Quartz. Bolagets försäljningstillväxt är dock fortfarande positiv, men har slagit av en aning på takten. Däremot steg försäljningen av tillverkarens choklad i andra delar av världen med uppemot 10 procent, uppger bolaget i sin rapport.

26 juli 2016, 13.07
Lindt & Sprünglis vd Ernst Tanner.