Hem
Till vänster: Jan Åke Jonsson. (TT)

Tidigare Saabchef: Vidrig behandling med rättsprocess

”Rättsprocessen finns alltid där, som en del av min historia, fast jag är helt oskyldig.” Den tidigare Saabchefen Jan Åke Jonsson säger till DI att rättegången år 2017, där han bland annat stod anklagad för grovt svindleri och slutligen friades helt, har påverkat honom djupt.

– Att under 4-5 år betraktas som en brottsling utan att kunna påverka skeendet var en vidrig behandling, säger han.

Det tog sin tid att komma tillbaka till näringslivet, men i dag är Jan Åke Jonsson aktiv i flera bolag. Han är bland annat styrelseordförande i Easymining Sweden, Sintercast, Datachassi Larm och Västkustens Affärsänglar.

På frågan om sitt bästa affärsråd är svaret kort: Tro på affärsidén och tro på bolaget.

bakgrund
 
Saab Automobile
Wikipedia (sv)
Saab Automobile var en svensk biltillverkare. Varumärket för personbilar övertogs efter Saabs konkurs i december 2011 av National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), som år 2012 köpte konkursboet efter Saab Automobile AB. Den 21 juni 2016 meddelade NEVS att man kommer att använda NEVS som varumärke på framtida bilar. Den första bilen med det nya namnet som producerades blev en elbil modell Nevs 9-3 som lanserades den 6 december 2017 i Kina. I maj 2018 meddelade NEVS att man fått resurser till att bygga en elbilsfabrik i Kina. Verksamheten grundades 1947 i Linköping, då försvarskoncernen Saab presenterade sin första personbil, Saab 92001. Företaget nådde stora framgångar under den senare halvan av 1900-talet med modeller som Saab 900 och Saab 9000. År 1989 flyttas Saabs personbilsdivision till ett separat bolag, kallat Saab Automobile AB, som är till hälften ägt av amerikanska General Motors och ägt till 100% år 2000. Det var uunder denna tid som modellerna Saab 9-3 och Saab 9-5 introducerades på den globala marknaden. 2010 såldes bolaget till det nederländska bolaget Spyker, som sedan tidigare bedrivit småskalig tillverkning av sportbilar. Bolaget försattes i konkurs under december 2011, men då hade produktionen redan upphört sedan april samma år. Cirka ett halvår senare, i juni 2012, meddelade konkursförvaltarna att det nybildade konsortiet National Electric Vehicle Sweden, förkortat NEVS, tecknat avtal om att förvärva samtliga tillgångar i konkursboet efter Saab Automobile AB. I och med detta förvärvade NEVS även rättigheterna till att nyttja varumärket Saab. Under 2013 återupptogs serieproduktionen av Saab 9-3 på Stallbacka i Trollhättan. Dessa bilar producerades fram till 2015 och för närvarande[när?] används anläggningen i Trollhättan för reservdelsproduktion i regi av Orio (tidigare Saab Automobile Parts), samt utveckling av framtida el- och hybridbaserade bilmodeller. Idag nyttjas varumärket Saab, förutom av Saab AB, även av reservdelsföretaget Orio AB (tidigare Saab Automobile Parts AB). Orio AB bedriver produktion och distribution av reservdelar och tillbehör till Saab, både direkt, till privatkunder och till auktoriserade återförsäljare, samt agerar paraplyorganisation för de auktoriserade Saab Servicecenter som finns runt om i världen.

Läs mer

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i vinter

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger Sveriges bästa bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Omnis läsare erbjuds nu att läsa Omni Ekonomi gratis i vinter (två månader, värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen