Hem
Illustrationsbild. Shutterstock.

Tink bytte affärsmodell – nu vill de bli störst i världen

Tink har gått från svensk privatekonomi-app till Europas största open banking-plattform. För den resan korades fintech-bolaget till vinnare av Business Model Awards 2019.

Appen finns fortfarande kvar och har omkring en halv miljon användare i Sverige, men sedan den lanserades i början av 2010-talet har bolaget ställt om sin affärsmodell, mycket tack vare ny lagstiftning som innebär att bankerna inte längre har monopol på kunddata.

Tinks affärsidé har alltid varit att hämta kunddata från olika banker för att privatpersoner ska kunna ha sin ekonomi samlad i en app. Från början var det en verksamhet i lagens gråzon och en storbank hotade att stämma Tink, berättar Breakit i ett reportage om bolagets resa.

När EU:s nya bankdirektiv PSD2 trädde i kraft stod det klart att Tinks verksamhet var laglig och då passade man på att ställa om affärsmodellen. I dag är Tink en B2B-affär, business-to-business, vilket innebär att man säljer sina tjänster till andra företag, i motsats till privatpersoner.

Bland företagskunderna märks SEB, Klarna, Nordea, Paypal och BNP Parisbas. De betalar en licensavgift för att få tillgång till Tinks teknologi och enorma infrastruktur med kunddata från över 2 500 europeiska banker.

I dag värderas Tink till runt 4 miljarder kronor och bolaget kommer att fortsätta ta in nytt kapital samtidigt som det går med allt större förluster. Det är helt i linje med strategin där tillväxt prioriteras framför lönsamhet. Nu gäller det nämligen att bli störst – först. Tink siktar på att bli nummer ett eller två, globalt.

– Fler kommer det inte finnas plats för, säger Fedrik Hedberg, medgrundare och utvecklingschef, till DI.

Annons

Läs mer

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons