Hem
Skolelever, illustrationsbild. (JANERIK HENRIKSSON / TT)

Tioåringars läsförmåga rasar – men är över OECD-snitt

Läsförmågan bland svenska fjärdeklassare har försämrats kraftigt, visar den globala studien Pirls.

Nedgången är dock i linje med andra europeiska länder och Sverige ligger fortsatt över OECD-snittet. Sverige klarar sig också relativt väl i internationell jämförelse. Bara Singapore, Hongkong, Ryssland och England fick ett signifikant bättre resultat.

Orsaker som pekas ut är pandemin, en segregerad skola och att fler elever med utländsk bakgrund har deltagit i mätningen 2021.

– Svensk skola behöver gå tillbaka till grunderna. Fokus ska ligga på grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna, säger skolminister Lotta Edholm (L) enligt ett pressmeddelande.

Mer om Pirls-studien

Pirls använder fyra kunskapsnivåer:

  • Avancerad nivå: minst 625 poäng
  • Hög nivå: minst 550 poäng
  • Medelgod nivå: minst 475 poäng
  • Elementär nivå: minst 400 poäng

I Pirls 2021 fördelades de svenska resultaten så här (med 2016 års andel inom parentes):

  • Avancerad nivå: 15 procent (14)
  • Hög nivå: 35 procent (43)
  • Medelgod nivå: 31 procent (31)
  • Elementär nivå: 14 procent (10)
  • Under elementär nivå: 5 procent (2)

I alla tidigare Pirls har andelen som presterat under basnivån (elementär nivån) varit 2 procent.

Källa: IEA, Skolverket

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen