Tobaksfria produkter stärker Swedish Matchs resultat
Swedish Match ökade omsättningen med 23 procent och rörelseresultatet med 14 procent i andra kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom slog tobaksjätten analytikernas förväntningar.
Rökfria produkter fortsatte att lyfta bolagets resultat, där den verksamheten levererade en tvåsiffrig försäljningstillväxt.
”Det viktigaste bidraget till det förbättrade resultatet för rökfria produkter var den starka utvecklingen för Zyn i USA”, skriver Lars Dahlgren i vd-ordet.
Andra kvartalet
Omsättning: 5 561 mkr
Väntat (Infront): 5 274 mkr
2021: 4 505 mkr
Rörelseresultat: 2 227 mkr
Väntat (Infront): 2 196 mkr
2021: 1 956 mkr
Swedish Match (SWMA)
Swedish Match är en tobakstillverkare som utvecklar, tillverkar och säljer produkter inom områdena snus och tobak. Utöver huvudverksamheten erbjuds även tändstickor, tändare och kompletterande produkter. Tillverkning sker på global nivå via egna anläggningar och försäljningen är främst koncentrerad till Skandinavien och Nordamerika. Bolagets huvudkontor ligger i Stockholm.
Vd: Lars Dahlgren
Styrelseordförande: Conny Karlsson
Lista: Nasdaq Stockholm, Large Cap
P/E-tal: 26,09
Börsvärde: 154 711 mkr
Faktan hämtad från Avanza den 23 maj 2022.
Så får du bästa ekonomibevakningen:
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. I sommar får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.