Tre framgångsfaktorer som förenar techjättarna
SaaS, Software-as-a-service, tillhör den kategori tjänster som är som luft, skriver MIT Sloan Managemenet Review. Liknelsen med luft syftar på någonting som man behöver hela tiden, både privat och i arbetslivet. Motsatsen är tjänster som är som hårklippningar, som man behöver då och då. I jämförelse är SaaS-modellen tämligen motståndskraftig i kristider. Men, enligt MIT Sloan Management Review är MBM – Modern Business Model – en ännu mer motståndskraftig affärsmodell.
4 av de 10 högst värderade bolagen på S&P 500 – Apple, Amazon, Alphabet (som äger Google) och Microsoft – har tre kriterier gemensamt som gör dem till så kallade MBM-bolag:
1. En community av aktiva B2B och B2C-användare, det vill säga både business to business och business to consumer-användare. Användarnas interaktioner skapar en nätverkseffekt.
2. En marknadsplats som levererar erbjudanden från både återförsäljare och leverantörer och som möter kundernas behov.
3. En enorm databas där AI möjliggör skräddarsydda erbjudanden och insikter.
AI, artificiell intelligens, är centralt för styrkan i en MBM. AI fungerar bättre ju mer data den har tillgång till. Med andra ord, ett MBM-företag blir starkare ju större det blir, i stället för att komma till en punkt där avkastningen på investerat kapital sjunker när det expanderar.
Företag som vill förbli relevanta bör enligt MIT Sloan ha: En AI-strategi, en SaaS-produkt som är lika viktig som luften vi andas och en plattform som erbjuder allt din kund kan behöva – och inte bara din egen produkt.