Hem
Illustrationsbild. (Helena Landstedt/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Tre framgångsfaktorer som förenar techjättarna

SaaS, Software-as-a-service, tillhör den kategori tjänster som är som luft, skriver MIT Sloan Managemenet Review. Liknelsen med luft syftar på någonting som man behöver hela tiden, både privat och i arbetslivet. Motsatsen är tjänster som är som hårklippningar, som man behöver då och då. I jämförelse är SaaS-modellen tämligen motståndskraftig i kristider. Men, enligt MIT Sloan Management Review är MBM – Modern Business Model – en ännu mer motståndskraftig affärsmodell.

4 av de 10 högst värderade bolagen på S&P 500 – Apple, Amazon, Alphabet (som äger Google) och Microsoft – har tre kriterier gemensamt som gör dem till så kallade MBM-bolag:

1. En community av aktiva B2B och B2C-användare, det vill säga både business to business och business to consumer-användare. Användarnas interaktioner skapar en nätverkseffekt.

2. En marknadsplats som levererar erbjudanden från både återförsäljare och leverantörer och som möter kundernas behov.

3. En enorm databas där AI möjliggör skräddarsydda erbjudanden och insikter.

AI, artificiell intelligens, är centralt för styrkan i en MBM. AI fungerar bättre ju mer data den har tillgång till. Med andra ord, ett MBM-företag blir starkare ju större det blir, i stället för att komma till en punkt där avkastningen på investerat kapital sjunker när det expanderar.

Företag som vill förbli relevanta bör enligt MIT Sloan ha: En AI-strategi, en SaaS-produkt som är lika viktig som luften vi andas och en plattform som erbjuder allt din kund kan behöva – och inte bara din egen produkt.

bakgrund
 
Förstå Software as a service
Wikipedia (sv)
Software as a service (SaaS) är en typ av molntjänst som tillhandahåller programvara över internet. Applikationerna tillhandahålls i "molnet" och kan användas för en rad olika uppgifter för både privatpersoner och organisationer. Google, Twitter, Facebook, och Flickr är exempel på amerikansk Software as a service, som användarna kan komma åt från vilken internetansluten enhet som helst. Spotify, Fortnox, Unikum - net och Benify är svenska exempel på SaaS med många användare. Företagsanvändare kan använda applikationer för en rad olika saker, t.ex. bokföring och fakturering, säljstatistik, planering, prestandaövervakning och kommunikation (t.ex. webbmejl och chatt). Software as a service kallas ofta för behovsstyrd programvara och användningen av den påminner mer om att hyra programvara än att köpa den. Traditionellt sett så köper man programvara i en låda och installerar den på sin dator. Programvarulicensen begränsar också ibland antalet användare och/eller antalet enheter som kan använda programvaran. Men Software as a Service-användare prenumererar på programvaran istället för att köpa den, ofta månadsvis. Applikationerna köps och används online och filer sparas oftast i molnet istället för på enstaka datorer.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen