Hem
En kvinna är inne på Facebook och Twitter/arkiv. (Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Twitters drag är episkt – men Facebook följer inte”

Twitters förbud mot politiska annonser är ett modigt och episkt drag, skriver New York Times techreporter Kara Swisher i en opinionstext. Åtgärden tycks vara direkt riktad mot Mark Zuckerberg eftersom utspelet kom i samband med att Facebook släppte sin nya kvartalsrapport. Rapporten visade på spektakulära vinster, samtidigt som Twitters resultat var svagare – därmed ökar nu kontrasterna mellan de sociala mediejättarna ytterligare, skriver Swisher.

Facebook håller däremot fast vid att tillåta politiska annonser – trots att de står för en mycket liten del av kanalens intäkter. Det konstaterar Sky News techkorrespondent Rowland Manthorpe. En av anledningarna kan vara att Zuckerberg vill ha politisk data om sina användare som sedan kan nyttjas till riktade annonser.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen