Tyska flygbolag gör sig av med ”Lubitzregler”
Flera tyska flygbolag, däribland Eurowings och Lufthansa, avskaffar kravet på att det alltid måste finnas två personer i cockpit, skriver BBC. Kravet infördes efter Germanwingskraschen 2015, där piloten Andreas Lubitz låste ut sin pilotkollega som gått på toaletten för att ostört kunna styra planet mot katastrofen.
Det tyska flygbolagsförbundet BDL säger att reglerna som infördes efter kraschen inte har några säkerhetsfördelar, och att det är extremt låg risk för att det ska ske en ny krasch liknande den 2015.
bakgrund
Germanwings Flight 9525
Wikipedia (sv)
Germanwings Flight 9525 (4U9525/GWI18G) var ett internationellt flyg från Barcelona i Spanien till Düsseldorf i Tyskland och som trafikerades av flygbolaget Germanwings, ett helägt dotterbolag till Lufthansa. Den 24 mars 2015 störtade andrepiloten planet, en Airbus A320-211 med registreringsnumret D-AIPX, nära Digne-les-Bains vid det 2 961 meter höga Tête de l’Estrop i de Franska Alperna cirka 10 mil norr om Nice. Planet delades sönder i ett dussintal stora vrakdelar lika stora som personbilar, resten ska vara i småbitar. Planets svarta lådor har hittats, den med inspelningar av piloternas samtal hittades samma eftermiddag och dagen efter den andra med färddata. 150 människor befann sig ombord varav 144 passagerare och 6 besättningsmedlemmar. Efter olyckan meddelade Lufthansa att man inte längre avser att använda flygruttens beteckning 4U9525. Från och med 25 mars 2015 byttes det flygnummer som olycksplanet hade (4U9524/9525) till (4U9440/9441).
I april 2015 meddelades att planets andrepilot Andreas Lubitz kraschat planet avsiktligt. Ljudinspelningar från den svarta lådan visade att han låste ute planets kapten från cockpit. Data från den svarta lådan visade att han sedan ställde in autopiloten på nedstigning till 30 meter för att sedan flera gånger ändra inställningarna för att öka planets hastighet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen