Undersökning: Männen tar mest plats i Icas reklam
Icas långlivade reklamsåpa har hyllats för att lyfta fram människor med olika bakgrund. Samtidigt har filmerna en kraftig mansdominans, enligt en mätning från företaget Gendertime. Det skriver Resumé. Totalt har serien haft tre gånger fler manliga än kvinnliga karaktärer. Dessutom får männen prata mest. I de 359 avsnitt som analyserats hade männen en taltid på 81,2 procent.
bakgrund
Icas reklamfilmer
Wikipedia (sv)
Icas reklamfilmer, Ica-såpan, är en serie återkommande reklamfilmer från dagligvaruföretaget Ica, som visas i svensk TV sedan 2001. Varje film är uppbyggd som en ungefär 45 sekunder lång sketch och utspelar sig i ICA-butik där man med olika knep visar upp veckans billiga varor.
Reklamfilmerna startade den 29 november 2001 och blev sedermera mycket populära på grund av sin särart. Från början sändes en ny reklamfilm varje vecka, men med åren har det istället blivit en ny reklamfilm varannan vecka. Varje film är uppbyggd som en kort humorsketch i matbutiksmiljö där man samtidigt på olika vis framvisar varor med tillfälligt nedsatt pris. Handlingen kretsar oftast kring fyra personer: en butikschef och tre anställda. Av de ursprungliga rollfigurerna Stig (Hans Mosesson), Ulf (Paul Tilly), Roger (Robin Stegmar) och Kajsa (Sanna Bråding) har endast Ulf varit med under hela produktionsloppet.
Ica-reklamen vann Guldägget i kategorin Reklamfilm år 2001, 2002 och 2003. 2007 utsågs Ica-reklamen av Guinness Rekordbok som den längsta reklamserien i historien.
Filmerna är inspelade på 35 mm film.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen