Uråldrig teknik i 737 Max: ”Inte ett bra flygplan”
Många av de viktigaste systemen i Boeings stoppade 737 Max har inte ändrats i grunden sedan den första 737:an såg dagens ljus 1967, rapporterar New York Times.
– Det var toppmodernt då, men det var 50 år sedan. Det är inte ett bra flygplan för den nuvarande flygmiljön, säger ingenjören Rick Ludkte som var med och designade Max-planens cockpit.
Flygdatorerna är lite nyare men har ändå inte mer processorkraft än hemdatorer på 1990-talet, skriver New York Times. Boeings strategi har hela tiden varit att uppdatera planet i stället för att designa ett helt nytt – på så vis sparas pengar och piloterna slipper ny utbildning.
Men det betyder samtidigt att 737 Max saknar funktioner som är standard i andra moderna plan. En funktion som saknas är ett elektroniskt varningssystem som meddelar vad som är fel. I stället är piloterna hänvisade till en pappersmanual.
Tillfälliga lösningar har också behövts för att behålla flygegenskaperna när planet uppdaterats. En sådan lösning, det automatiska överstegringssystemet som skulle kompensera för de starkare motorerna, tros ligga bakom flygolyckorna i Etiopien och Indonesien.