Utgivarna: Farlig utveckling när medier misstänkliggörs
Det sprids många falska uppgifter om att medier har en egen politisk agenda i rapporteringen om kriget i Mellanöstern, antingen pro-Israel eller pro-Palestina. Det skriver Utgivarna, en intresseorganisation för svenska publicister, i en debattartikel i Aftonbladet.
Utgivarna skriver att man välkomnar en diskussion om vad som publiceras.
”Men när vi misstänkliggörs, ofta medvetet, för att driva på hat och konfrontation, måste vi reagera”, skriver de och fortsätter:
”Det här är farligt. Det förvränger verkligheten, ökar polariseringen och föder mer misstro och hat. De krafterna bör vi alla bekämpa.”
Utgivarna hoppas på en ökad förståelse kring vad det kan innebära när felaktiga uppgifter sprids om medier och medarbetare. Den som har kritik kan enkelt vända sig till Medieombudsmannen eller Granskningsnämnden, skriver debattörerna.
Om debattörerna
Styrelsen för Utgivarna:
Christofer Ahlqvist, chefredaktör Göteborgs-Posten
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Mathias Berg, vd TV4
Viveka Hansson, programdirektör TV4
Anne Lagercrantz, vice vd SVT
Thomas Mattsson, senior rådgivare, Bonnier News
Kerstin Neld, vd Sveriges tidskrifter
Kalle Sandhammar, vd UR
James Savage, ordförande Sveriges tidskrifter
Hanna Stjärne, vd SVT
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna
Jessica Wennberg, chefredaktör Västerbottens-Kuriren
Åsa Rydgren, vd Utgivarna