Hem
(TT / Ernestam)

Utredare: Friskolorna förstår inte statistik

De utpekade friskolekoncernerna har riktat skarp kritik mot professor Jonas Vlachos rapport som visar att de sätter glädjebetyg. Vad utspelen mest visar är däremot att kritikerna inte förstår vad Vlachos gjort, skriver Lärarförbundets utredare Johan Ernestam.

Ernestam ställer ett antal frågor till friskolorna i syfte att klargöra kritiken:

Varför får bortåt 80 procent av eleverna på Internationella engelska skolan i Bromma betyget A i musik vilket gör att skolan är bland Sveriges tio bästa i musik tillsammans med renodlade musikklasser? Varför är fyra av samma koncerns skolor bland de 30 i Sverige som ger högst betyg i bild?

Att få svar på de frågorna hade varit klart intressantare “än att se dem förklara att de inte förstår multipel regressionsanalys och ekonometri, vilket är vad de gör idag”, skriver Ernestam.

bakgrund
 
Jonas Vlachos
Wikipedia (sv)
Jonas Dimitrios Vlachos, född 9 januari 1970, är en nationalekonom och debattör verksam vid Stockholms universitet och Institutet för Näringslivsforskning. Vlachos blev fil.dr. 2002 efter en sammanläggningsavhandling om risker. Han var 2005-2006 redaktör för Ekonomisk Debatt och är sedan 2007 docent vid Stockholms universitet och är medgrundare av den nationalekonomiska gruppbloggen Ekonomistas.

Koncernernas svar på rapporten

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen