Hem
Illustration. (Shutterstock)

”Våga vara okunnig och obekväm i den digitala eran”

Covid-pandemin som pågått i drygt ett och ett halvt år har varit ett tillfälle för företagen att visa upp sin innovationskraft. En av de viktigaste lärdomarna från krisen är insikten om att företagen är mer motståndskraftiga än vi trodde, skriver Forbes.

– Jag blev förvånad över hur lite pandemin störde teknisk innovation, säger Ritu Favre, vice vd på NI (tidigare National Instruments).

Men hur lyckas man
med digital innovation, eller innovation i den digitala tidsåldern? Det är temat för en artikel i Entrepreneur. Företagsledare har traditionellt sett byggt sin framgång på att veta hur saker ligger till. Men nu är det dags att omfamna icke-vetandet, som framgångsrecept, skriver tidningen och konstaterar: ”Det krävs stort mod för att erkänna att vi inte vet och mycket klokskap för att acceptera att det är okej att inte veta – att vara bekväm med att vara obekväm.”

I den traditionella, byråkratiska, modellen driver företagsledare förändring genom att utreda, presentera och förankra. Det är en process som tar månader. Dessutom finns det en tendens att sådana här processer blir ”skönhetstävlingar”, det vill säga en idé ska vara bättre, ett koncept ska vara snyggare – och slå ut alla andra.

För att verkligen klara av
digital innovation behöver företagsledare skifta mentalitet och tänka mer som riskkapitalister. De lägger inte alla ägg i samma korg, utan investerar i en rad olika projekt för att se vilket som lyfter.

Likadant ska man agera i sitt företag: Ge personalen mandat att testa sina idéer och tillsätt styrelser som övervakar hur det går utan att ta över kontrollen. Idéer som inte lyfter begravs utan omsvep, så att resurserna kan tas i bruk någon annanstans.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen