Valet av råvara avgörande för klimatpåverkan
Förnybart är inte alltid klimatsmart. Man måste fråga sig varifrån råvaran kommer och hur det är producerat för att veta vilken miljöpåverkan ett grönt drivmedel egentligen har. Det menar Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.
– El är ett fantastiskt bra drivmedel om den är tillverkad av solenergi, men inte om det är tillverkat av brunkol. Likväl kan grön diesel som HVO vara bra och hållbar, men det finns även HVO-diesel där råvaruvalet medför stora negativa miljökonsekvenser. Den är förvisso fossilfri, men har bidragit till skövlade regnskogar och andra miljöproblem under odling och produktion.
Tittar på nya råvaror
Därför väljer Preem bort råvaror som palmolja och PFAD, då en ökad efterfrågan på dessa garanterat leder till mer skövling av regnskog. I dag tillverkar Preem sin HVO-diesel främst av tallolja, en restprodukt från svensk skogsindustri och från slakteriavfall. Via forskning och samarbeten ser man även på andra råvaror, så som lignin och cellulosa.
– Målet är att till år 2030 tillverka närmare 3 miljarder liter förnybar bensin och diesel i våra svenska raffinaderier, baserat på klimatsmarta råvaror, säger Helene Samuelsson.