Hem
Maria Stockhaus (M) (Riksdagen/TT)

Vallöftet ur spår: Lovade miljarder till Inlandsbanan

I valrörelsen lovade Moderaterna att nio miljarder ”relativt snabbt” skulle leda till en upprustning av Inlandsbanan. Men sedan maktskiftet har Moderaterna och regeringen inte levt upp till åtagandet, menar Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan, enligt Dagens Nyheter.

– Jag förväntade mig naturligtvis inte att de skulle säga att ”nu är det klart, vi skickar pengar”, säger han.

I stället har regeringen inga besked att ge.

Maria Stockhaus, Moderaternas gruppledare i trafikutskottet som lovade miljardsatsningen, säger sig inte längre ha någon vetskap om när en eventuell investering kan genomföras.

Däremot säger hon sig nu vara öppen för att saken utreds.

bakgrund
 
Inlandsbanan
Wikipedia (sv)
Inlandsbanan är en svensk järnväg som går mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr, totalt en sträcka av 1 288 kilometer (om sträckan Östersund–Brunflo, vilken är 15 kilometer och gemensam med Mittbanan, räknas in). Numera talar man i första hand om sträckan Mora–Gällivare samt om den norra (Östersund–Gällivare) respektive södra delen (Kristinehamn–Persberg–Mora−Östersund) av Inlandsbanan. Inom den södra delen är en nära 160 kilometer lång sträcka, från Persberg norr om Filipstad till Lomsmyren strax söder om Mora, helt nedlagd för trafik. Spåret ligger dock helt kvar, och sommartid har även dressincykling förekommit på delar av banavsnittet. Sträckan Kristinehamn–Nykroppa har rustats upp och ingår som en normal del av Trafikverkets nät.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen