Varför saknas företagare på sociala medier?
Det är inte många småföretagare som jagar likes på Facebook, enligt SCB:s årliga rapport ”IT i företag 2013”. Detta trots att det är ett bra sätt att marknadsföra sitt företag.
– Jag tror inte att jag stöter på någon företagare som inte vill ha nya kunder, men varför är det då så få småföretagare som använder sig av en av de billigaste vägarna för marknadsföring, nämligen de sociala medierna? säger Mikael Hansson, SEB, på bloggen Green Room.
Små insatser – stor efffekt
Ungefär en tredjedel av företagen med upp till tio anställda använder sig av sociala medier. Förklaringar som Mikael Hansson hört från småföretagare är att det skulle ta för mycket tid från verksamheten och att de inte vet att hur de ska gå tillväga.
– Men det krävs inte så mycket tid som man tror, allt från 20-30 minuter i veckan till en timme om dagen på Facebook kan räcka för att ge betydligt mer trafik till företagets hemsida, säger Mikael Hansson.