Hem
Avågngarna från Göteborg C ökar med d (Ellen Andersson / TT NYHETSBYRÅN)

Västlänken-stationer får fyra spår i stället för två

Två av Västlänkens stationer, Haga och Korsvägen, kommer redan från början att byggas med fyra spår i stället för två som tidigare planerat. Enligt Bengt Ryhed, tillförordnad regiondirektör för Trafikverket Väst, innebär detta att risken för störningar minskar och att punktligheten blir bättre, rapporterar SVT Väst.

Kostnaden för spårökningen blir en halv miljard kronor vilket ryms i den nuvarande budgeten, enligt Trafikverket. Verket menar också att antalet möjliga avgångar per timme vid Göteborg C ökar från 152 till 192 i och med spårökningen.

bakgrund
 
Västlänken
Wikipedia (sv)
Västlänken är en järnvägsförbindelse som är under byggnation i centrala Göteborg. Den tvåspåriga järnvägsförbindelsen är 8 kilometer lång varav 6 kilometer kommer att gå i tunnel med tre underjordiska fyrspårsstationer vid centralstationen, Hagakyrkan och Korsvägen. Projektet är en del av det Västsvenska paketet och är budgeterat till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Förberedande arbeten påbörjades 2017 medan den officiella byggstarten äger rum i maj 2018. Tunneln beräknas vara trafikklar i sin helhet 2026.Syftet med Västlänken är att underlätta resandet inom Storgöteborg. Tunneln kommer att trafikeras av pendeltåg och några regionaltåg, samt frigöra spår vid nuvarande centralstationen där samtliga fjärrtåg och resterande regionaltåg även i framtiden kommer att stanna i markplan.Västlänken är ett omdebatterat byggprojekt. Projektet stöds dock av en bred majoritet av politikerna i kommunfullmäktige i Göteborgs kommun.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen