Hem
Balkow. Veronica Johansson/SvD/TT

Vd: Matpriser stiger nästa år – fler väljer lågprismärken

Matpriserna kommer fortsätta stiga under nästa år eftersom kostnadsökningar inte nått hela vägen till kunderna på vissa varor än, enligt Axfoods vd Klas Balkow. Han säger till TT hur allt fler kunder väljer lågprisvaror i livsmedelsbutikerna. Samtidigt väljs hållbara produkter bort.

– Det är en viktig parameter för såväl människa som miljö. Det är produkter som har låg marginal och är lite dyrare att producera, säger han till nyhetsbyrån.

Axfoods lågpriskedja Willys försäljning ökade med 20 procent i föregående kvartal, jämfört med 2021.

Annons

Tredje kvartalet

Omsättning: 18 674 mkr
Väntat (Infront): 18 540 mkr
2021: 13 273 mkr

Justerat rörelseresultat: 1 015 mkr
Väntat (Infront): 1 005 mkr
2021: 811 mkr

Rörelseresultat: 975 mkr
Väntat (Infront): 921 mkr
2021: 793 mkr

Så får du den bästa ekonomibevakningen:

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. Just nu får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons