”Vetenskap jämställs med pseudoteorier i skolan”
Sömlöst har den svenska skolan övergivit den vetenskapliga metoden för att i stället jämställa pseudoteorier med etablerad vetenskap.
Det hävdar fyra forskare och debattörer i en debattartikel i DN, däribland Åsa Wikforss som är professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet samt Christer Sturmark, författare och ordförande för Humanisterna.
Debattörerna hänvisar bland annat till att läroplanen för grundskolan ger lärare rätt att ställa till exempel evolutionen mot andra ovetenskapliga teorier för att elever ska kunna skilja på olika världsbilder. Samma beskrivning ges i ämnen som kemi och fysik.
”Ja, ni läser rätt: naturvetenskapen framställs som en ideologi bland andra”, skriver debattörerna.
De understryker:
”En naturvetenskaplig teori har sitt värde i att den, baserad på rigorösa metoder, är ämnad att beskriva hur världen är, inte hur den borde vara”.
Om debattörerna
Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet
Christina Moberg, professor i organisk kemi vid KTH, preses för Kungl. Vetenskapsakademien
Christer Sturmark, författare och förlagschef för vetenskapsförlaget Fri Tanke
Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet