Viral choklad har lett till global pistagebrist
Den virala ”Dubaichokladen” har lett till global brist och stora prishöjningar på pistagenötter, rapporterar Financial Times.
Chokladen, fylld med pistagekräm och krispiga degtrådar som kallas kadayif, skapades 2021 av den Dubaibaserade chokladtillverkaren Fix. I december 2023 blev den viral efter ett klipp på Tiktok som fått över 120 miljoner visningar.
På ett år har nu priset stigit från 16 kronor hektot till 21 kronor. Nöthandlaren Giles Hacking beskriver det som att ”pistagevärlden är barskrapad”.
– Det fanns inget stort utbud till att börja med, så när Dubaichokladen kom och chokladtillverkare började köpa varje nöt de hittade [...] lämnas resten av världen tomhänt, säger han.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen