Voi till ny attack mot Stockholm: ”Är sämst i Europa”
Det svenska elsparkcykeloperatören Voi går på nytt till attack mot Stockholm och anklagar kommunen för att hantera frågor kopplade till ”mikromobilitet” sämst i hela Europa.
– Generellt i branschen blir regleringarna bara bättre. Men Sverige är ett undantag och speciellt Stockholm. Nästan lite pinsamt dålig reglering, säger Nordenchefen Christina Moe Gjerde och efterlyser en upphandling likt den i Gävle.
I Stockholms stadshus överskuggas frågan också av den misslyckade upphandlingen av hyrcykelsystem. En tillfällig väg framåt efter framåt kan nu vara att höja taket för antalet tillåtna elfordon från 12 000 till 13 500, skriver DI.
bakgrund
Mikromobilitet
Wikipedia (sv)
Mikromobilitet avser en rad små, lätta fordon som vanligtvis framförs under 25 km/h och som körs av användaren. Mikromobilitet inkluderar exempelvis cykel och elsparkcykel. Mikromobilitet kan drivas helt av människor, exempelvis cyklar, eller av en elektrisk motor. De kan vara privatägda eller tillgängliga som mobilitetstjänster, exempelvis de elsparkcyklar som kan hyras i flera städer i Sverige såväl som internationellt. Den i Sverige vanligaste formen av mikromobilitet är den privatägda cykeln.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen