Hem
Volvo Car SverigeANNONS

Volvo Cars kopplar upp i samarbete med Google

Som första biltillverkare i världen samarbetar Volvo Cars med Google för att introducera ett Android-baserat infotainmentsystem med appar och tjänster. Volvo lanserar nu modellår 2022 och där är det nya systemet standard i Volvo XC60, V90 och S90, liksom helelektriska Volvo XC40 och C40 Recharge.

Infotainmentsystemet, som Volvo Cars utvecklat tillsammans med Google, är något alldeles nytt. Föraren får ett användarvänligt gränssnitt med snabb och pålitlig Internetanslutning där fyra års uppkoppling ingår för den som köper en ny Volvo.

Öppet system för enkel uppdatering

De infotainmentsystem och förargränssnitt som funnits hittills i bilbranschen har varit unika lösningar – och därmed svåra att uppdatera. Det Volvo och Google nu gör är en mer standardiserad plattform med ett öppet ekosystem, där det går att få in mer funktionalitet i takt med att tekniken utvecklas.

Infotainmentsystemet ger samma upplevelse som i moderna mobiler eller smarta hem.

– Inom några år tror jag att vi kommer vara så pass vana vid bilar med detta system, och att sätta sig i en traditionell bil kommer kännas lite som att köpa en tjock-tv eller att lyssna på musik med kassettband, säger David Holecek, Director Digital Experience på Volvo Cars.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.