Hem
(Johan Strindberg)
Volvo Car SverigeANNONS

Volvoägaren: ”Jag har sänkt kostnaderna med 60 procent.”

Volvo beskriver sina populära laddhybrider som ”elbilar med en plan B” och vill med sina bilar möjliggöra för fler eldrivna resor, även för de som inte är redo att gå över till att köra helelektriskt.

En som upptäckt fördelarna är David Egziabihair från Rönninge utanför Stockholm. David driver en byggfirma och hans Volvo XC90 T8, med årsmodell 2022, har blivit en viktig kompanjon, både i arbetet och privat.

– Jag har alltid kört dieselbilar och ägde tidigare en Volvo XC90 diesel. När bränslepriserna skenade började jag titta på elbilar. Problemet var att jag var så nöjd med min Volvo XC90. Det fanns ingen elbil i SUV, med samma komfort och stilrena design. Jag tänkte: vad gör jag nu? säger han.

Valet föll på en laddhybrid från Volvo. Tillverkarens senaste generation laddhybrider har längre räckvidd och klarar fler resor på el. Vid långa resor samarbetar även el- och bensinmotorn för ökad effektivitet och prestanda. Bilarna går också att köra med One Pedal Drive, där du främst använder gaspedalen för att justera farten, vilket är smidigt i stan när trafiken är tät.

– Ofta kan jag ladda bilen både hemma och ute på jobb. Minst en körstrecka är nästan alltid helt elektrisk. Jag har sänkt mina bränslekostnader med cirka 60 procent. Så jag förstår vad det skulle innebära att köra helelektriskt. Bränsleförbrukningen när du kör långt med förbränningsmotorn är också väldigt rimlig. Laddhybrid är perfekt för mig just nu. Jag får den bilen jag vill ha – och håller nere kostnaderna. Jag är hemma, säger David Egziabihair.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.