Axel Schmidt / TT NYHETSBYRÅN
Ekonomi

Zalando tar upp kampen med Amazon med nya varumärken

Kinnevik-ägda tyska e-handelsjätten Zalando trappar upp sitt program med nya varumärken för att bemöta konkurrensen från Amazon, rapporterar Reuters. De bygger därmed vidare på partnerskap med företag som Nike och Superdry.

Efter att ha startat programmet med att teckna avtal med sportgiganten Adidas har Zalando nu samlat 700 varumärken i programmet, skriver nyhetsbyrån. Dessa står nu för 10 procent av e-handelsbolagets försäljning, med målet att andelen ska växa till 20–30 procent.

Tidigare artiklar

Toppnyheter

Flyktingboende i Överkalix.  TT
Svenskt mottagande

Språkkrav diskuteras i migrationskommittén

Språk- och samhällskunskapskrav finns bland förslagen för nya krav för att få permanent uppehållstillstånd. Förslaget diskuteras i migrationskommittén som ska försöka forma den framtida migrationspolitiken, skriver TT.

Partiernas representanter i kommittén håller i dag sitt tredje sammanträde med målet att nå fram till en bred överenskommelse om migrationen. Bland annat ska politikerna ta ställning till en rad förslag, till exempel om tillfälliga uppehållstillstånd, inte permanenta, ska vara huvudregel när asylsökande anses behöva skydd.

14 min
Nyamko Sabuni. Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

L vill införa snabbspår för ogrundade asylansökningar

Asylansökningar från personer som kommer från säkra länder borde kunna hanteras i ett snabbspår för att inte ta resurser från personer med skyddsskäl. Det föreslår Liberalerna. I en intervju med DN säger partiledaren Nyamko Sabuni att en sådan lista över säkra länder borde antas av Sverige.

Partiet vill också att preskriptionstiden för personer som fått avslag förlängs. Om dagens gräns på fyra år utökas kan det innebära att fler återvänder till sina hemländer, enligt Sabuni.

Igår 22:20
Läs mer om Svenskt mottagande
Den ostylade lägenheten. Mäklarbild.
Bopriserna

Ostylad vindsvåning på Söder årets mest klickade

En söderlya med renoveringsbehov blev årets – och tidernas – mest klickade objekt på Hemnet. Det framgår av bostadssajtens årskrönika 2019.

Det tidigare rekordet var från 2014 då det så kallade paprikahuset drog 452 000 klick.

Nu har paprikarekordet slagits av en mycket nedgången lägenhet på Södermalm i Stockholm som drog över 485 000 klick.

Det var i mars som bostaden låg ute till försäljning med en annons som stack ut ur mängden.

– Den här bostaden är inte paketerad enligt vår annars framgångsrika fotomanér och går tvärtemot det man vanligen ser på Hemnet, det skapar en nyfikenhet och ett intresse, sa ansvarig mäklare Fanny Strand till branschtidningen Mäklarvärlden.

Paprikahuset var en annons i december 2014 där bilderna piffats upp med enorma mängder paprikor

1 tim
TT
undefined

Hemnet: Bostadspriserna kommer att stiga nästa år

”Sammantaget finns det ett antal faktorer som talar för att bostadspriserna kommer att fortsätta stiga under 2020”. Så säger Hemnets talesperson Staffan Tell till Dagens Industri.

Tell säger att bostadsmarknaden återhämtat sig i år och att affärerna gått snabbare. Dessutom har både priserna och budpremierna stigit.

Han motiverar också sin optimism kring nästa år med att allt fler bostadsköpare tror på stigande bopriser. I januari i år trodde 15 procent av köparna på stigande priser – nu ligger den siffran på över 30 procent.

Idag 06:25
Läs mer om Bopriserna