14 procent av svenskarna vill köpa aktier i Spotify
14 procent av svenskarna är intresserade av att köpa in sig när Spotifyaktierna gör debut på börsen i eftermiddag. Det visar en undersökning som Syno International har gjort för Nordnets räkning.
Enligt nischbankens sparekonom Joakim Bornold har Spotify potential att bli en ”ny svensk folkaktie i klass med H&M och Ericsson”.
– Jag tror att det finns både en rationell och en känslomässig sida bakom det stora intresset, säger han.
Om undersökningen
Undersökningen gjordes av Syno International genom en webbpanel den 22–29 mars. 1 153 personer i åldern 18–80 år svarade. Undersökningen är representativt gällande kön, ålder, region, inkomst och utbildning.
Källa: Nordnet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen