5 tips: Sakerna framtidens ledare måste lära sig
När förändringen från analogt till digitalt rusar fram och påverkar alla delar av din affär, blir dina handlingar som ledare helt avgörande. Du styr om dina medarbeta ska se möjligheter eller omöjligheter.
Så sammanfattar Mats Wahlström, utvecklingsansvarig på IHM Business School, den osäkerhet han ser hos dagens ledare när det är ett så hårt fokus på det digitala.
– Den digitala transformationen är en oerhört komplex fråga och mognadsgraden är väldigt olika bland landets företag, säger han.
Mats Wahlström har identifierat fem centrala frågor som bör lyftas.
1. Val av kunder och erbjudandet.
"Var finns våra kunder och var kan vi möta dem?"
2. Effektivisera, mäta och förbättra.
"Siffror och data fullkomligt väller ut ur olika system och lyckas vi tolka data korrekt, så vinner vi stora fördelar."
3. Affärsmodellen.
"Nu skapas nya globala möjligheter. Här behöver ledningen gå in för att säkerställa att vi har den kompetens som behövs."
4. Den digitala marknadsplatsen.
"Vilka är dom digitala marknadsplatserna i din bransch? Hur fungerar de?"
5. Morgondagens ledare.
"Måste vara nåbar i mycket större utsträckning än tidigare, tagna beslut måste snabbt kunna förändras."