Experten: Tydliga trender i vår mobilanvändning
Den mobila annonsmarknaden fortsätter att växa starkt med alltfler aktiva användare. Mobilen öppnar ett helt nytt kommunikationslandskap fyllt av konsumenter. Men hur gör man för att lyckas? Vilka trender är det som råder? Och vad behöver man bemästra?
– Mobilen har revolutionerat vårt sätt att bruka media. Den är alltid med oss, vilket har gjort den till det mest centrala verktyget i vår vardag, säger Mårten Skoglund, Country Manager på Opera Mediaworks.
Finns det ett framgångsrecept för mobil marknadsföring?
– En huvudingrediens är relevans. För att lyckas måste du först få förståelse för mobilen som kommunikationskanal och de olika målgruppernas beteenden i mobilen. Möjligheterna är många men det är fortfarande en otroligt privat kanal, vilket också kräver anpassning.
Vad är viktigt för att lyckas?
– Framgångsrik mobil marknadsföring bygger på flera delar som samspelar – konsumenterna, företagen och sammanhanget. Nummer ett är att ha en tydlig och genomtänkt marknadsstrategi som bygger på förståelse för hur din målgrupp använder mobilen och vilka KPI:er du vill mäta. Allt går i stort sätt att mäta i mobilen men det gäller att ha tydliga mål att styra efter.