Digital utveckling livsviktig för svenska bolag
Varumärkes- och reklamexperten Johan Belin har fått i uppdrag av IHM Business School, vars kommunikation han jobbat med de senaste åren, att sia om framtiden. Premissen är att det är en ren överlevnadsfråga att förstå hur förändringen från analogt till digitalt påverkar din affär. Och hur det du tror är omöjligt snart är verklighet, givet takten och effekterna av den digitala transformationen.
– För reklambyråer, såväl som för alla branscher, förändras verkligheten mer än någonsin just nu, när det mesta kan göras om till ettor och nollor. Så vad är beständigt? Vad är utgångspunkten, säker mark, när vi skall försöka ta oss till uppsidan av förändringen?
Enligt Johan Belin är svaret enkelt: kundnytta.
– Oavsett teknologiutveckling eller beteendeförändringar så måste en affärsmodell leverera kundnytta. Svårare än så är det inte. Och likväl jättesvårt, säger han.