Hem
Operatörer på SOS Alarm. (TT NYHETSBYRÅN)

650 000 samtal till 112 i fjol var ”fickringningar”

Ungefär ett av tre samtal som rings in till 112 bedöms vara onödiga. Det säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm, till SVT Nyheter. Dessa handlar bland annat om så kallade ”fickringningar”, som förra året var omkring 650 000 till antalet.

Enligt ett avtal mellan staten och SOS Alarm ska den genomsnittliga svarstiden vid samtal till 112 ligga på 8 sekunder, men i dag tar det i genomsnitt 21 sekunder att få svar.

– Den är alldeles för lång. Och det kommer inte att bli bättre under sommaren om det fortsätter vara så här bra väder, säger Skoglund.

Enligt Skoglund ökar trycket på 112 när det är soligt ute, eftersom att fler människor då ger sig ut och till exempel badar.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen