90 storbolag lovar att skära ner på utsläpp i ny kampanj
Nära 90 storbolag i allt från matbranschen till telekombranschen åtar sig att skära ner utsläppen av växthusgas i en ny kampanj inför måndagens FN-toppmöte om klimatet, skriver Reuters. Totalt har bolagen ett marknadsvärde på 2 300 miljarder dollar.
Kampanjen heter We Mean Business och initiativet togs av en koalition av lobbyorganisationer i somras. Några av bolagen som anslutit sig och lovar att bli klimatneutrala, med noll procent utsläpp, är schweiziska livsmedelsjätten Nestle, franska byggbolaget Saint-Gaobain och franska kosmetikatillverkaren L’Oreal.
Andra bolag lovar att bolagens verksamheter ska gå i linje med målet från klimatmötet i Paris 2015, att jordens genomsnittstemperatur inte ska stiga mer än 1,5 grader. Till den gruppen hör finska Nokia, franska Danone och svensk-brittiska Astra Zeneca, enligt kampanjen.
– Nu behöver vi fler bolag som ansluter sig till kampen och skickar en tydlig signal att marknaden är på väg att ändras, säger FN:s generalsekreterare Antonio Guterres i ett uttalande.