Illustrationsbilder. (TT)

Salt ökar inte risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Risken för hjärt- och kärlsjukdomar, hjärtinfarkt eller stroke ökar inte vid ett normalt saltintag på omkring två teskedar om dagen, visar en internationell studie där Sahlgrenska akademin i Göteborg deltagit. Det rapporterar SR.

Forskarna kom fram till att en vuxen person får större hälsovinster om man fokuserar på att förbättra den totala livskvaliteten i stället för att fokusera endast på saltet.

Däremot finns det en tydlig koppling mellan salt och högt blodtryck. Enligt Annika Rosengren, professor i medicin vid Sahlgrenska akademin, har livsmedelsindustrin ett stort ansvar.

– Det mesta salt vi får i oss kommer från det som livsmedelsindustrin tillsätter i bröd, smör, ost och så vidare, säger hon till SR.

Mer om studien

94 000 personer mellan 35 och 70 år ingick i studien som genomfördes i ett 20-tal länder under åtta år.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen