Forskare: Akoholråden är dåliga – bör göras om
De svenska riktlinjerna kring alkoholkonsumtion är ogenomtänkta och bör anpassas till ny forskning. Det säger Peter Allebeck, professor i socialmedicin vid Karolinska institutet, till SVT Nyheter.
Han hänvisar bland annat till ny forskning om att risken att drabbas av flera olika cancerformer ökar även vid lägre alkoholintag.
– 14 standarddrinkar i veckan för män och 9 för kvinnor, det där har kommit att etableras som en slags sanning utan att det tagits fram på ett vetenskapligt eller särskilt genomtänkt sätt, säger Allebeck till SVT.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen