Illustrationsbild. (Fredrik Sandberg / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Insulin i maten testas för att stoppa barndiabetes

Barn med förhöjd risk för typ 1-diabetes får insulin med mat och dryck i ett försök med förhoppningen om att de senare i livet inte ska insjukna i sjukdomen, rapporterar Ekot.

Studien görs på ett 30-tal barn i Skåne som bär på gener som innebär en förhöjd risk för diabetes.

– Det är ett sätt att försöka vänja immunförsvaret vid insulin så att man inte ska utveckla antikroppar, säger Helena Elding Larsson, barnläkare på Skånes universitetssjukhus, som leder studien i Skåne.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen